torstai 9. kesäkuuta 2016

Dekkariviikko 6.-12.kesäkuuta

Flickr.com

Olen sitä sukupolvea, joka olen tutustunut dekkarigenreen sen perinteisimmässä muodossaan. Eli sellaisessa, missä on ruumis, johtolankoja, etsivä tai innokas amatöörietsivä sekä paha roisto joka saa palkkansa. Agatha Christie oli tietysti genren kuningatar.  Olen lukenut varmaan kaikki Agathan suomeksi julkaistut dekkarit, suurimman osan moneen kertaan, useimmat varmaan kesäaikaan kallionkolossa tai mökillä fikkarin valossa. Kaikki kunnia Agatha-rouvan kirjallisille kyvyille, mutta suosikkidekkaristini hän ei ole. 


Flickr.com
Suosikkisalapoliisini on Nero Wolfe, orkideoita rakastava herkkusuu, jota William Conrad esitti 1980-luvun televisiosarjassa. Rex Stout kirjoitti ensimmäisen Nero Wolfe-kirjan vuonna 1934. Neljänkymmenen vuoden aikana Nero Wolfe esiintyi lähes 50 kirjassa. Vuosien varrella Nero Wolfen ja Archie Goodwinin hahmot eivät vanhene lainkaan. Televisiosarjan vaikutuksesta sijoitan mielessäni ensisijaisesti Nero Wolfen 70-luvun New Yorkiin, mutta kirjoista saan voimakkaita 50-luvun mielikuvia.



Flickr.com
Flickr.com
Nero Wolfe-kirjoissa on vaan yksi huono puoli, se sama kuin on viisikko-kirjoissakin. Niitä lukiessa tulee aina nälkä. Nero Wolfe –kirjoissa herkutellaan kulinaristisilla ruuilla, joita Fritz Brenner työnantajalleen ja aina-nälkäiselle Archielle kokkaa. Kirjojen resepteistä on koottu oma keittokirjansakin, mutta minun lienee turhaa metsästää sitä käsiini, voipi mennä pahemman kerran osaamisalueen ohi.


2 kommenttia:

  1. Onpa upeita, vanhoja kansikuvia. :) En ole lukenut Wolfe-tarinoita lainkaan ja pitäisi kyllä koettaa korjata tämä puute. Luettavaa näköjään riittää vähäksi aikaa. :D

    VastaaPoista
  2. Olen lukenut Nero Wolfea niin kauan sitten ja niin vähän että oikeastaan olen tutustunut vasta
    nyt italialaisen TV-sarjan myötä. Se on sekä kiinnostava että hauska. Sattumalta olen hiljattain
    ihastunut myös orkideoihin, kun sain mini-sellaisen yhdeltä opiskelijaltani. Ehkäpä lainaan noita
    dekkareita faijalta kun seuraavan kerran käyn Tampereella :)

    VastaaPoista